Souhlas s užíváním výročních zpráv

V souladu s Podmínkami používání těchto webových stránek se vylučuje a je zakázáno užívat fotografie obsažené ve výročních zprávách umístěných na shora uvedených stránkách pro jiné než výhradně vlastní osobní a nekomerční účely a tyto fotografie rozmnožovat, upravovat, měnit, přetvářet či jinak do fotografií obsažených ve výročních zprávách zasahovat a tyto zásahem dotčené fotografie rozmnožovat. Obsah výročních zpráv včetně fotografií můžete zobrazovat na obrazovce počítače nebo mobilního telefonu, můžete si tisknout jednotlivé stránky na papír (avšak nikoliv pořizovat jejich fotokopie) a tyto stránky ukládat v elektronické podobě na disku nebo ve svém mobilním telefonu (avšak nikoliv na serveru či jiném paměťovém médiu zapojeném do sítě) výhradně pro své vlastní osobní a nekomerční účely.

Souhlasím s uvedenými podmínkami užívání výroční zprávy.

Ano   Ne

Příprava náhledu

    Covid nás poškodí. Ale my v PPF jsme experti na krize, říká akcionář
    21/07/2020 SeznamZprávy.cz

    Podle magazínu Forbes od dubna do začátku července stoupla hodnota majetku nejbohatšího Čecha Petra Kellnera o tři miliardy dolarů. Místo paradoxního bohatnutí jde ale spíš o odraz výkyvů na kapitálovém trhu.

    Koronavirová krize na globální Kellnerův byznys ve skutečnosti tvrdě doléhá. Momentální kondici PPF Group, největší české byznysové skupiny rozkročené z USA přes Evropu až po Čínu, v rozhovoru pro Seznam Zprávy detailně popisuje její minoritní akcionář Jean-Pascal Duviesart.

    Dlouholetý Kellnerův spolupracovník je jedním ze tří akcionářů PPF – stejně jako druhý minoritní podílník Ladislav Bartoníček drží lehce přes půl procenta akcií. Rozhovor Duviesart Seznam Zprávám poskytl během několikadenního pobytu v Praze, většinu svého pracovního času jinak tráví rodilý Belgičan v Rusku.

    Přijel jste z Moskvy. Jak jste tam prožíval koronavirovou izolaci?

    Normálně. Několik měsíců tam platila izolace, teď se začíná znovu pracovat. Počet nakažených v Moskvě je teď nízký. Vážnější je to nyní spíš na východě, v Kazachstánu se virus opět šíří.

    Pro mě je ale vždycky zvláštní vidět, jak lidé mluví o zemích, které sledují z dálky. Když jsem byl v Rusku, zprávy z Belgie a Francie vypadaly katastroficky. Telefonoval jsem ale příbuzným v Belgii a ti mi říkali, že je to v pořádku. Tady hraje roli emocionální aspekt daný vzdáleností.

    Každopádně Česká republika situaci zvládla lépe než mnohé jiné země. Možná jste nejméně zasažené místo, pokud vím, spolu s Vietnamem. V Rusku byl sice počet nakažených vysoký, ale mimo jiné i proto, že míra testování je tam poměrně vysoká.

    Možná v boji s koronavirem Rusům pomáhá vodka.

    Ta není na dezinfekci dost silná, na to musí být 98procentní alkohol (směje se).

    Ale vážně. Koronavirus způsobil krizi. Když ale časopis Forbes dělal výpočet osobního jmění Petra Kellnera – což představuje hlavně PPF –, došel k závěru, že jeho majetek od dubna do dneška (rozhovor se uskutečnil ve druhém červencovém týdnu, pozn. red.) vzrostl o téměř 25 procent. To znamená, že hodnota PPF v krizi roste…

    Od dubna 2020 do nynějška?

    Ano. V dubnu podle Forbesu činilo Kellnerovo jmění 14 miliard, dnes 17 miliard dolarů.

    To jsou dobré zprávy!

    Nás to překvapilo.

    Zaprvé, nevím přesně, jak to Forbes počítá, takže k tomu vám nemohu nic říct. Ale pokud udělají to, že vezmou naše aktiva a srovnají je s cenou srovnatelných aktiv, pak se srovnává nejnižší dno kapitálových trhů z doby, kdy se všichni obávali, že se svět zhroutí, s oživením trhu. Díváte se na to přes cenu zlata, přes cenu akcií Polymetalu (ruská těžařská firma, v níž má PPF po červnovém prodeji části akcií podíl 3,9 procenta – pozn. red.). Dále, akcie Telecomu prošly změnou ratingu, stejně jako akcie bank. Možná za tím prostě stojí změna ratingu finančního trhu. A nezapomínejme, že index Dow Jones je blízko svého maxima.

    Takže jak se vašemu podnikání skutečně daří?

    PPF je hodně diverzifikovaný holding, diverzifikovaný z geografického i oborového hlediska: asi 40 procent našeho podnikání je v Evropě, 20 procent v Rusku, 30 procent v Asii. Z jiného úhlu pak necelých 50 procent z PPF tvoří finanční služby, přes 30 procent telekomunikace, asi 10 procent jsou nemovitosti a zbytek strojírenství a biotechnologie. Jednotlivé obory a regiony jsou virem zasaženy rozdílně. Proto je těžké říct, zda jde všechno špatně, nebo dobře.

    Vezměme to po jednotlivých oborech.

    V rámci nemovitostního byznysu máme v Rusku dvě vlastní obchodní centra. Sice již znovu otevírají, ale byla zavřená. Jsou v silných lokalitách, povede se jim dobře, ale momentálně jsou na tom zle. Služby jsou hodně zasažené, ale administrativní části našich budov si vedou dobře, tam se nic nezměnilo.

    Finanční služby jsou krizí zasažené, s tím se nedá nic dělat, to víte. Všechny finanční instituce vykázaly za první čtvrtletí – nebo vykážou za druhé čtvrtletí – zvýšené úvěrové ztráty. My také, to je normální. Zpomalila ekonomická aktivita, dochází ke zvýšeným úvěrovým ztrátám. Na druhou stranu telekomunikace jsou zatím postižené výrazně méně.

    Znamená to tedy, že expanze PPF do telekomunikací v nedávných letech teď pomáhá vyvážit ztráty?

    Ano, když jsem před deseti lety přišel do PPF jako akcionář, zabývali jsme se především finančními službami, pojišťovnictvím a bankami. Byli jsme extrémně zaměření na Evropu a Rusko. Míra naší diverzifikace v posledních deseti letech je ale dramatická.

    PPF vstoupila do telekomunikací a expandovala v Asii. Pak jsme k tomu přidali biotechnologie a další investice. Naše biotechnologická firma Sotio funguje v Číně, v Evropě, v USA, nyní investujeme do biotechnologií ve Francii, ve Velké Británii. K tomu přidáváme strojírenství, vedeme jednání v dalších zemích a expandujeme mimo Česko. Je tu skutečná snaha o diverzifikaci napříč odvětvími, napříč zeměmi.

    Řekl jste, že finanční služby jsou zasaženy koronakrizí. Vám ale dramaticky poklesl ve srovnání s rokem 2019 zisk už za první čtvrtletí, ještě před koronavirem. Co je důvodem?

    Jsou dva důvody, proč zisk skupiny Home Credit (holding, zastřešující spotřebitelské půjčky, pozn. red.) za první čtvrtletí poklesl. Tím prvním je, že již na konci loňského roku bylo vidět ekonomické zpomalení v Číně. To vedlo ke snížení ziskovosti naší čínské firmy. To je jedna věc.

    Druhá věc je, že když jsem v lednu převzal pozici generálního ředitele Home Creditu, společně s Jiřím a Petrem (Šmejcem a Kellnerem, dalšími akcionáři PPF, pozn. red.) jsme se rozhodli zaměřit se znovu na naše hlavní trhy. Proto jsme zastavili některé už před tím zahájené projekty. Zastavili jsme projekt Velvon v Německu (Home Credit chystal rozjezd německé internetové banky, sesterské firmy své české Air Bank, pozn. red.), zastavili jsme plánovanou expanzi Zonky (firma zaměřená na P2P půjčky, pozn. red.) do Španělska.

    Dělat tyhle věci není levné. A není levné je zastavit, takže ve výsledku za první čtvrtletí se projevil i vliv těchto omezení, tedy náklady na jejich ukončení.

    Jsou nějaké další projekty, o jejichž ukončení nyní uvažujete?

    Rozhodnutí, která jsme přijali, když jsem nastoupil do funkce, byla neexpandovat do Německa a do Španělska. Ještě před mým nástupem padlo rozhodnutí, ukončit naši aktivitu s kreditní kartou v USA. Tato rozhodnutí byla přijata ještě před koronavirem. Zpětně viděno, byla to dobrá rozhodnutí, udělali bychom je tak jako tak.

    Koronavirus má na podnikání různý dopad. My v PPF často žertujeme, že jsme odborníci na krize. Když více než dvacet let děláte spotřebitelské financování na nově vznikajících trzích, dobře víte, jak zvládat krizi. Být úspěšní v Rusku znamená naučit se zvládat hospodářské krize. Totéž Kazachstán.

    Takže na koronavirus PPF prostě vytáhne osvědčené scénáře?

    Koronavirová krize je něco jiného. Zaprvé je globální, takže geografická diverzifikace vám bohužel nepomáhá tak, jako obvykle. Zadruhé, s koronavirem přišla nutnost dodržovat sociální odstup, což znamená mimo jiné zavřené obchody. Takže když chcete poskytovat spotřebitelské úvěry, musíte být dostatečně silní v on-line obchodování. Když máte call centra, kde lidé kvůli epidemii nemohou sedět vedle sebe, musíte být natolik technologicky silní, abyste za pár dnů dokázali reorganizovat úplně celé call centrum.

    To byly vaše reakce?

    My jsme tohle dokázali v každé zemi. Dokázali jsme změnit způsob fungování call center tak, aby mohli lidé pracovat z domova. A jejich produktivita po pár dnech byla skoro stejná, jako když všichni sedí na jednom místě. Potom je tu aplikace na tomhle (poklepává na svůj telefon). Potřebujete nejen prodávat, ale také poskytovat služby, takže potřebujete aplikaci. My díky bohu máme 17 milionů stažení naší aplikace. V podstatě jsme dokázali přejít z osobních jednání se zákazníky nebo telefonické interakce v call centrech k samoobsluze z domova – pomocí mobilní aplikace. A takový je vliv koronaviru na náš byznys. Mimochodem, znáte ten ředitelský vtip o covidu?

    Ne, povídejte!

    To se ptají zaměstnance: „Kdo u vás řídil inovace? Byl to CDO (ředitel pro digitizaci), CIO (ředitel pro informatiku) nebo COVID?“ Odpověď je samozřejmě „COVID“.

    Když se ohlédnu za dosavadním průběhem krize, jsem hrdý na dvě věci. Jednou z nich jsou fantastické týmy manažerů v každé naší zemi. Jejich loajalita k firmě mě až dojímá. Druhá věc, na kterou jsem velmi hrdý, je naše robustní technologie. Když přežijete takovou bouři, dokážete se přizpůsobit a přežijete. Covid sice mění způsob, jakým podnikáme v téhle dimenzi, ale není fenoménem, který by nás nutil přehodnotit samotnou přítomnost v nějaké zemi.

    Máte ale dostatek zákazníků? Lidé se pořád bojí investovat, kupovat nové výrobky a tím pádem ani nepotřebují půjčky.

    Lidé budou mít pravděpodobně nižší spotřebu. Místo růstu o 10, 15 nebo 20 procent zůstaneme rok více méně stabilní, tj. o něco porosteme, anebo klesneme, jak v které zemi. Jak bude probíhat ozdravení, to se teprve ukáže.

    Nečekám ale, že spotřeba v Asii půjde systematicky dolů, vidíme jen dočasné zpomalení. Naše zkušenost z krizí je taková, že je musíte správně řídit, musíte snižovat náklady, mít dostatečnou likviditu, dostatek kapitálu. Jestli toto máte, krizi přežijete a restartujete silnější, obvykle s lepším úvěrovým rizikem.

    Jak nyní vypadá situace v Číně? Pro vás je to nejdůležitější trh.

    Čína je možná nejdůležitější trh, ale…

    Máte tam 35 procent svých aktiv, to je nejsilnější koncentrace na jednom trhu.

    To ovšem ale také znamená, že máme 65 procent aktiv jinde. Máme Rusko, které si vede poměrně dobře, máme Kazachstán, který si vede poměrně dobře, mám Česko, které si vede poměrně dobře.

    Ale váš nejdůležitější trh je pořád Čína.

    Nechci se vyhýbat vaší otázce. Čína už se restartovala. Vrací se tam poptávka po úvěrech. Restaurace ještě nejsou zcela zaplněné, cestování je stále zásadně omezené, mezinárodní cestování v podstatě přestalo existovat. Podobně jako v Česku, kde v hotelu Diplomat teď se mnou bydlí 10 nebo 20 lidí. Ale jsem optimista.

    Jak vypadá v Číně epidemiologická situace? Podle zveřejňovaných statistik se tam nákaza covidem-19 prakticky zastavila. Dá se tomu věřit?

    O případech covid-19 v jakékoli zemi nemám o nic lepší informace než vy. Já sleduji ekonomiku, a ta se fakticky restartuje. Nedávno jsem četl ve zprávě banky HSBC, že je čínská ekonomika nyní zhruba na 90 procentech úrovně z ledna. Když se podíváte na spotřebu elektřiny, intenzitu osvětlení, znečištění a podobně, jsou zhruba tam, kde byli dřív.

    Otázka je, jestli přijde druhá vlna covidu-19. Ale to platí pro jakoukoli zemi, to není jen čínský problém. Musím říct, že já z druhé vlny covidu obavy mám. To bezpochyby a v každé zemi.

    Jak jsou na tom další vaše velké trhy?

    Vietnam v podstatě nebyl covidem zasažen, Indonésii se vede poměrně dobře. Největší starost mám o Indii a Filipíny, ty jsou stále v režimu izolace. Rusko restartuje, to je jasně vidět. Česká republika se vzpamatovala poměrně rychle..

    O kolik půjček méně teď poskytujete?

    V nejhorší době jsme přicházeli i o víc než polovinu nových půjček měsíčně, nyní jsme asi o 20 až 25 procent níž oproti lednu. Postupně už se ale navracíme zpátky.

    Zvedá se vám podíl nesplácených půjček?

    Co myslíte?! Samozřejmě, všechny banky čelí zvyšujícím se nákladům na rizika. My také. Ve většině zemí jsme poskytli splátkové prázdniny, asi 15 procent našich zákazníků toho využilo. Je to dobré pro nás i pro ně, umožní jim to během krize lépe sladit jejich finanční možnosti s půjčkou.

    Jak se to bude vyvíjet v budoucnosti, kolik nám klienti skutečně splatí, to vám teď říci nemůžu, to ukáže až čas. Splátkové prázdniny jsou ale dobrým nástrojem, jak se vyhnout úvěrovým ztrátám, pokud lidem umožníte, aby pro ně splácení bylo znovu dostupné.

    Jaké bude mít podle vás PPF letos výsledky?

    Věděl jsem, že se mě na to zeptáte, ale nemám pro vás žádné předpovědi. Máme na burze kotované dluhopisy, takže bych vám je stejně nesměl říci.

    Společnost Home Credit za posledních deset let vytvořila zisk ve výši 2,5 miliardy eur, v posledních letech jsme měli hrubý zisk zhruba 550 milionů eur každý rok. Kolik peněz letos proděláme, vám teď říct nemůžu, ale vzhledem k našemu kapitálu je to zvládnutelná částka. Je to věc, která je v krizi očekávatelná.

    Vraťme se ještě k Číně. Když srovnáte rizika na čínském trhu, co je horší – koronavirus, nebo zhoršující se politické vztahy mezi Čínou a USA?

    Mnohem větší hrozba je koronavirus. V základní makroekonomické pozici je Čína velmi silná. Geopolitické otázky ji v nějaké míře ovlivní, poroste buď více, nebo o něco méně. Jak znám Číňany, z koronaviru vyvodí určitá rozhodnutí a ta budou příštích pět až deset let usilovně realizovat, aby měli jistotu, že jejich vlastní hospodářské přežití nebude tolik záviset na globálním obchodu. Dlouhodobě to bude silná ekonomika.

    A co zhoršující se vztahy mezi Českem a Čínou? Je nesporné, že ochládají.

    To sice ano, ale myslím, že je to vnímáno jako mimořádně důležité spíš tady, tam mnohem méně. A byznys je v Číně prostě byznys. My čínským spotřebitelům přinášíme hodnotu, v partnerství s maloobchody a bankovními partnery. Lidé z toho mají dlouhodobě výhody a to je to, na čem záleží. Pro Čínu je důležitá finanční inkluze, zvyšování domácí spotřeby. Čínská ekonomika dosud hodně závisí na investicích a exportu. Oni to chtějí změnit tak, aby ekonomika závisela víc na domácí spotřebě. Poskytování spotřebních úvěrů je způsob, jak posílit spotřebu. Číně záleží právě na tomhle.

    Česká republika je pro vás z hlediska aktiv téměř stejně důležitá jako Čína. PPF tu má problém s reputací. Částí politiků, médií i veřejnosti je vnímána jako arogantní hráč. Část tvrdí, že příliš prosazujete čínské zájmy. Má reputační problém dopad na váš byznys?

    Pojďte se podívat, co v České republice máme: Air Bank. Před deseti lety tu nebyla, přišla, aby narušila zaběhaný trh běžných účtů nebo vkladový trh, získává 10 tisíc zákazníků měsíčně a vede si mimořádně dobře. Proč? Protože přináší novou hodnotu pro zákazníky. Co tu máme dál? Zonky. Významný hráč v oboru hotovostních půjček, dělá P2P velmi úspěšně, prostě si vede dobře.

    Home Credit tu je 22 let: půjčky na koupi zboží, automobilů, hotovostní úvěry. Spustil půjčky Kamali, které byly před pár týdny zvoleny za jeden z nejetičtějších úvěrů v České republice. To všechno jsou zákaznicky orientované firmy. Dokud budeme spotřebiteli přinášet smysluplnou přidanou hodnotu, dokud budeme mít technologii, která je k zákazníkům přátelská, budeme mít byznys.

    Loni způsobilo skandál, když se Home Credit chtěl stát sponzorem Karlovy univerzity. Část akademiků se ozvala, že pročínská firma není jako partner přijatelná. Vážně vás podobné situace nepoškozují?

    Byznysově vůbec ne. Neprojevuje se to v žádných číslech. I když lidsky nám to samozřejmě vadilo: bylo to vůči nám extrémně nespravedlivé. Co je proboha špatného na tom, že chcete podpořit Univerzitu Karlovu?

    Letos jste se rozhodli přestat vymáhat dluhy ze starých rozhodčích doložek k úvěrovým smlouvám. Jde o praxi, která není podle dnešních pravidel u nových úvěrů možná, ale vy i další banky jste se jí u starých smluv stále drželi. Necouvli jste právě kvůli zhoršujícím se problémům s reputací?

    Na toto rozhodnutí jsem velmi hrdý. Před pár lety jsme do některých našich smluv přidali toto ustanovení, mysleli jsme si, že má smysl a bylo to podle platného zákona. Ale budujete podnik, pak zjistíte, že něco není v souladu se společností, kde žijete, že to není vnímáno jako poctivé. Takže přijmete ztrátu a jdete dál. Jako podnikatel musíte žít způsobem, který je sladěný se společností, jejíž jste součástí. Je tu právní systém, ve kterém jsou rozhodčí doložky možné, ale současně jsou vnímány jako nevhodné ze společenského hlediska. A tak naleznete správný kompromis. Netvrdím, že to bylo snadné.

    To vám to ale trvalo dost dlouho, pokud říkáte, že když něco nevyhovuje společnosti, tak to opustíte. Ta praxe je kritizována řadu let.

    Ono totiž to, co společnosti vyhovuje či nevyhovuje, není černobílé. Co je přijatelné v malém počtu, není přijatelné ve velkém počtu, co bylo přijatelné před dvaceti lety, už dnes přijatelné není. Věci se mění a vy musíte podnikání upravovat. Byznys se musí přizpůsobovat společnosti, technologiím, životnímu prostředí. Kdo mluvil o životním prostředí před patnácti lety? A dnes musíte být ekologicky udržitelní. Tohle byla stejná věc. Ne všichni tohle reflektovali, my ano. Takže není fér se nás ptát, proč jsme to nevěděli před pěti lety. Dnes to uznáme a jdeme dál.

    Nekomplikuje vám také ne úplně dobré renomé skupiny PPF koupi mediální skupiny CME s vlivnou českou televizí Nova?

    Víte, já znám velmi dobře filozofii PPF, znám Home Credit a vyznám se v nemovitostech. Velmi dobře znám byznys firmy Sotio, protože jsem pro ni několik let pracoval. Velmi málo ale znám telekomunikace a podnikání v televizi. V Česku jsem vlastně nežil posledních 13 let, takže zevrubně neznám české politické a mediální záležitosti.

    Jako akcionář ale musíte mít informace o tom, jak probíhá proces tak významného obchodu.

    Záměr a byznys case samozřejmě znám. Ale povědomost o tom, kde se nachází proces zrovna v tuto chvíli, věřte, nebo nevěřte, nemám. Když pracujete v týmu talentovaných lidí, v němž máme všichni spoustu práce, protože máme velké ambice a hodně nápadů a ty se nám pak zkomplikují kvůli covidu-19, tak každý pracuje na tom, na čem právě on musí. Když to tak v týmu děláte všichni, pak se vám věci dobře daří. Když ale budete trávit čas zjišťováním, co dělají druzí, neděláte to, co dělat máte. A Home Credit, který teď vedu, je opravdu velká skupina.

    Ve vaší loňské finanční závěrce je věta: „V tuto chvíli má skupina omezený přístup k finančním informacím k současné tržní hodnotě CME.“ Znamená to, že nevíte, jaká je hodnota něčeho, co kupujete za více než dvě miliardy dolarů?

    Vrátím se ke své dřívější odpovědi. Nemusíte mi to věřit, ale já to nevím. A navíc ta firma je stále obchodována na burze a my nemůžeme mít zásadně odlišné informace než trh.

    Loni jste plánovali vstoupit s Home Creditem na burzu, nakonec z toho sešlo. Je ten záměr definitivně mrtvý?

    Současný proces je zastaven. Do budoucna je IPO jednou z našich možností, ale teď je na to ještě moc brzy. Žádný konkrétní plán teď nemáme. Ovšem nikdy neříkej nikdy.

    Plánuje PPF navýšení svého podílu v Home Creditu? Ptáme se proto, že v účetní závěrce za rok 2019 jsou zmiňovány smlouvy s firmou Emma Omega, přes kterou drží svůj podíl v Home Creditu dlouholetý obchodní partner Petra Kellnera Jiří Šmejc. Pan Šmejc má možnost svůj podíl snižovat a ve zprávě se píše o plánu, že jeho firma Emma Omega do prosince 2023 prodá všechny své akcie Home Creditu.

    Momentálně má PPF v Home Creditu podíl 91 procent. Máme s Jiřím Šmejcem velmi dobrý, dlouhodobý, úspěšný a osobně velmi přínosný vztah a neplánujeme na tom nic měnit. Ta zmínka ve zprávě o hospodaření znamená, že máme dohodu do roku 2023 a poté se o tom bude znovu jednat mezi pány Kellnerem a Šmejcem.

    Pojďme ještě ke koronaviru. Řada společností si letos uvědomila, že model práce z domova, tzv. home office, funguje. Neznamená to určité ohrožení do budoucnosti pro komerční nemovitosti? Nehrozí, že spousta kanceláří zůstane do budoucna prázdných?

    Máte děti? Víte, jaké to je, pracovat doma s dvěma dětmi za zády?

    Někdy je práce z domu lepší…

    To se různí, vážně se to různí. Podívejte se, jsem si jistý, že to bude mít nějaký dopad. Naše realitní aktivity si ale vedou dobře. Máme kvalitní aktiva. Z pohledu PPF jsou pro nás nemovitosti něčím, co bych nazval nízkorizikovou činností.

    Díkybohu jsme za posledních pět let zvýšili obsazenost svých budov hodně nad 90 procent, takže máme velmi malou míru nepronajatosti. Máme také sklady v Rusku, blízko Moskvy, jejich význam roste s rostoucím objemem online obchodu. I to jsou vysoce kvalitní aktiva, obsazená kvalitními nájemníky, dobře spravovaná. Takže je tu i hodnota za službu.

    Je tato doba dobrá i pro nové příležitosti, jako je nákup nových nemovitostí? Plánujete nové investice?

    My neustále prověřujeme aktiva, která jsou na prodej. Upřímně řečeno, právě teď je tu ještě určitá míra nejistoty, je ještě brzy na nákupy. Některá z oněch aktiv navíc může ještě zasáhnout krize, takže je asi lepší počkat na úplné dno. Rozumíte, člověk nechce chytat padající nůž. Lepší je počkat, až bude dole nebo blízko dna, aby byla ta investice bezpečnější. Ale ano, bude co kupovat.

    Možná i v jiných oblastech, než kde PPF působí nyní?

    V nemovitostech určitě, tam je dobré se zaměřit na trhy nebo aktiva, kterým rozumíte, u kterých víte, jak je správně ošetřit. Přesto se může stát, že nás zaujme něco v jiných oblastech, například v poslední době zvažujeme outletová centra, protože v Rusku se zdá, že to je segment, který půjde nahoru. Také se zaměřujeme na další kancelářské budovy na dobrých adresách, zajímá nás maloobchod na hlavních obchodních ulicích, kde jsme v minulosti uskutečnili několik velmi dobrých transakcí.

    Také se zajímáme v USA o segment „multi-family office“, což je oblast, která kvůli krizi půjde dolů a potom se jí nejspíš povede dobře. Pokud jde o nová odvětví – PPF má fantastickou historii téměř 30 let investování do nových odvětví. Naučit se, jak na to, provozovat to pět, deset, patnáct nebo dvacet let. A potom ve správnou chvíli odprodat. Takže bych nebyl překvapený, kdyby v určitou chvíli proběhla nějaká taková transakce.

    Můžete porovnat vládní reakce na krizi v zemích, s nimiž má PPF zkušenost? Jak byste hodnotil postup vlád v Americe, Evropě nebo v Číně?

    Musím říci, že v určitou chvíli jsem čekal, že úplnou izolaci zavedou jen Číňané, že demokracie k ní nikdy nepřistoupí. A nakonec i demokracie izolaci zavedly, úplně bez problému. Dokonce i v USA, v New Yorku – mám tam dceru, pracuje jako veterinářka, takže vím, že tam izolace platila. Platila v Kalifornii, ve Francii, v Itálii, v Česku dokonce dříve než v jiných zemích. Všechny vlády měly odvahu se postavit před voliče a říct: Je nám líto, ale zdravotnictví je důležitější, zavedeme izolaci. Ukazuje to na sílu…

    …na sílu strachu?

    Spíš na odvahu. Oni to museli udělat – a udělali to. Dokonce i Johnsonova vláda ve Velké Británii to musela nakonec vzdát a říct: je nám líto, máme to tu.

    Z pohledu byznysu má asi nejlepší režim Vietnam, kde měli od začátku ke zvládání viru ten nejpřísnější přístup. Vietnam zavedl velmi rychle karanténu pro přijíždějící osoby a pak přísnou a velmi lokalizovanou izolaci. Uzavřeli třeba jednu ulici. Vozili do ní jídlo, ale zavřeli ji, lidé tam museli zůstat. Je to jediný způsob, jak se s tím vyrovnat. V důsledku toho se ve Vietnamu vyhnuli šíření nemoci. To je to, čemu se říká chytrá karanténa. Ve Vietnamu skoro žádný covid-19 nebyl, takže tam byli asi nejchytřejší.

    Nejlepší podpora, jakou vláda může ekonomice poskytnout, je vyhnout se viru. Protože jakmile máte virus, máte i izolaci, a jakmile máte izolaci, máte pokles hospodářské činnosti. Je to zajímavé, všude mají nějaká opatření, všechny země vyplácejí spousty peněz, ale ono to je jako sádra na zlomenou nohu. Je to lepší než nechat zlomenou nohu jen tak, ale ještě lepší je si tu nohu nezlomit. Ve Vietnamu to z tohoto hlediska zvládli nejlépe.

    Jak hodnotíte v tomto směru Česko?

    Česká republika byla velmi dobrá v rychlém zavedení izolace, byli jste rychlejší než kdokoli jiný v Evropě. Uzavřeli jste hranice, což bylo odvážné. Ekonomicky jste v lepším stavu než Itálie nebo Francie. Kdybychom postupovali všude rychleji a rozhodněji, byla by ekonomická krize slabší.

    Otázka je, jestli to bylo možné.

    Některé země byly rychlejší než jiné. Mimochodem, nemohou za to jen vlády, je to i celá společnost. Vláda je odrazem ochoty celé společnosti dívat se na fakta a dívat se na pravdu. Ale já na tohle nejsem odborník, tak vám k tomu víc neřeknu.

    Jaké změny očekáváte „po covidu“? Říká se, že svět už nebude stejný jako před krizí.

    Víte, tady se pouštíme do filozofie, ale to nevadí, je to zajímavé. Z vlastní zkušenosti ale vím, že kdykoli jsem předpovídal dlouhodobý trend ve chvíli krize, hodně jsem se mýlil.

    To nevadí, můžete to teď zkusit otočit…

    Krize mají něco společného se superoptimismem. Blokují schopnost myslet racionálně. Když budete v depresi, váš mozek se bude dívat na svět negativně. Budete hledat problémy, obtíže a nikdy neuvidíte moment, kdy se to zvrátí k lepšímu.

    Lidská povaha má úžasnou schopnost zapomínat. Vezměte si Evropu. Druhá světová válka skončila před 75 lety. Před 30 lety jsme vyřídili komunismus, Česká republika přistoupila k Evropské unii v roce 2004 – fantastický úspěch. Podívejte se, co Unie udělala se střední Evropou! A tohle nebylo správně „prodáno“, správně vysvětleno a teď se vám tu rozmáhá populismus. Lidé říkají, že bez EU by se měli lépe. Mně to přijde jako šílené. Ale to jsem utekl od vaší otázky o covidu. Tedy zhruba pět až deset let rozhodně přetrvají změny v sociálním chování lidí. Budeme zachovávat odstup. Já svoje rodiče neviděl čtyři měsíce. Mému otci je 88 let a teď mi řekl: „Já tě neobejmu.“ Fajn, tati! (směje se). Oni se prostě v Belgii neobjímají.

    A to ovlivní různé věci. Možná přijde dlouhodobé posílení online obchodu, což bude mít negativní dopad na obchody v zapadlých a špatně vedených obchodních centrech. Bude víc práce z domova, se vším dobrým i špatným, protože práce je i místem sociální interakce, je místem osobního a pracovního rozvoje. Jestli přestaneme cestovat? Myslím, že významný vliv bude mít ekonomický propad. Úplné zotavení z něj bude trvat několik let. Je možné, že ztratíme tři nebo čtyři roky hospodářského vývoje.

    Autor | Zuzana Kubátová, Adam Junek
    Zdroj | 1. díl, 2. díl 

    Zpět na Rozhovory